آموزش ثبت نام در سامانه مودیان

آموزش ثبت نام در سامانه مودیان

مالیات یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب درآمد دولت محسوب می‌شود که با توجه به قوانین و استانداردهای اعلام شده از سوی سازمان مالیات و دارایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی تعیین می‌شود. ضعف در پیاده‌سازی و اجرای قانون مالیات باعث شده است که بسیاری از مشمولان پرداخت، اقدام به فرار مالیاتی کنند؛ به همین دلیل نیز دولت به منظور اجرای دقیق قانون و رعایت عدالت اجتماعی اقدام به طراحی و اجرای طرحی به نام سامانه مودیان مالیاتی کرده است. طبق قانون همه اشخاص حقیقی و حقوقی فعالی اقتصادی باید مطابق قانون نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام نمایند. ما در این مقاله قصد داریم به چگونگی ثبت نام در سامانه مودیان بپردازیم. همراه ما باشید.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

مهمترین سوال کاربران برای ثبت نام در سامانه مودیان این است که چه کسانی مشمول طرح ثبت نام در این سامانه هستند. در پاسخ به این سوال باید گفت همه صاحبان مشاغل و کسب و کار اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع فصل‌های چهار و پنج باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶/۰۳/۱۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی، مشمول ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی هستند و موظفند که در سامانه مودیان ثبت نام نمایند.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

مراحل ثبت نام در سامانه مودیان

ثبت نام در سامانه یا سایت مودیان شامل دو مرحله پیش ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی و تکمیل عضویت در سامانه و ثبت نام اصلی است.

پیش ثبت نام در سامانه مودیان

در این مرحله شخص باید بعد از مراجعه به سایت مودیان گزینه «عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه» را از منوی داشبورد مالیاتی انتخاب کرده و بعد از تکمیل اطلاعات خواسته شده این مرحله از ثبت نام با صدور کد رهگیری انجام می‌گیرد.

راهنمای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

همان طور که در بخش قبل توضیح دادیم، پیش نیاز ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه مودیان، ثبت نام در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی است. بنابراین برای ثبت نام در این سامانه باید ابتدا به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه و گزینه ثبت نام را انتخاب کنند. پس از این مرحله باید نسبت به تکمیل عضویت در سامانه مودیان و فرم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی اقدام کنند.

ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی شامل ثبت نام اشخاص حقیقی و حقوقی در این سامانه می‌شود که در ادامه به تفصیل در مورد هریک از این شرایط توضیح خواهیم داد.

ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه مودیان

مطابق قانون، همه اشخاص حقیقی مشمول ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی باید مرحله پیش ثبت نام را در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی انجام دهند. این مرحله شامل ثبت کد ملی، شماره تلفن همراه و سپس در صفحه ثبت نام ثبت مجدد کد ملی، شماره تلفن همراه و تاریخ تولد است. سپس باید یک رمز عبور مناسب انتخاب شده و در محل مورد نظر درج شود. سپس باید کد کپچا یا رمزی که در تصویر امنیتی نمایش داده شده است را وارد کرده و دکمه ثبت نام را کلیک کرد.

در مرحله بعد و بعد از تأیید دکمه ثبت نام یک کد احراز هویت به شماره موبایلی که در سایت ثبت شده است ارسال می‌شود. در ادامه نیز رمز یک بار مصرف به شماره اعلامی ارسال می‌گردد که این رمز باید در محل مشخص شده وارد شود. بعد از طی این مراحل با کلیک روی گزینه «ورود به سامانه» مرحله پیش ثبت نام تکمیل می‌گردد.

یک نکته مهم در این بخش وجود دارد که باید به آن توجه کرد و آن این است که شماره تلفن همراه ثبت شده باید با شماره ملی متعلق به یک شخص باشد. در غیر این صورت سامانه پیغام خطایی را ارسال و اجازه ثبت نام نمی‌دهد.

نحوه ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه مودیان

بعد از ثبت هر شرکت در اداره ثبت شرکت ها، اشخاص حقوقی به صورت خودکار در سامانه مودیان ثبت نام می‌شوند. بعد از ثبت نام خودکار، از طرف سامانه، نام کاربری و کلمه عبور از طریق پیامک برای شماره ثبت شده در سامانه ارسال می‌گردد. در صورتی که قبل از اجرای طرح سامانه مودیان شرکت ثبت شده باشد نیاز است که نماینده اشخاص حقوقی برای ثبت نام در سامانه اینترنتی ثبت نام مودیان در نظام مالیاتی اقدام نماید.

برای این کار در مرحله نخست باید نماینده اشخاص حقوقی به سامانه ثبت نام الکترونیکی مودیان مالیاتی مراجعه کرده و در قسمت ثبت نام دکمه «ثبت نام اشخاص حقوقی» را انتخاب کند. این مرحله درست همانند مراحل مربوط به ثبت نام اشخاص حقیقی است. بعد از ورود به صفحه اصلی باید یکی از گزینه‌های حقوقی، تبعه خارجی و تشکل قانونی در بخش نوع مودی مالیاتی انتخاب شود.

در مرحله بعدی شماره تلفن همراه را در بخش مشخص شده وارد کرده و سپس کد رمز ارسال شده به شماره را در قسمت مورد نظر درج کرده و سپس روی دکمه ثبت کد فعالسازی کلیک می‌شود. در ادامه اطلاعات مؤدی ازطریق ثبت احوال استعلام و در صورت تطبیق، مورد تایید قرار می‌گیرد. اطلاعات مربوط به شخص حقوقی نمایش داده شده و سپس باید اطلاعات خواسته شده تکمیل گردد. این اطلاعات شامل شناسه ملی و اطلاعات مرتبط با شرکت است.

ورود به سامانه مودیان مالیاتی

ورود به سامانه مودیان مالیاتی

بعد از ثبت نام در سامانه مودیان، نوبت به ورود به سایت می‌شود که با کلیک روی دکمه ورود این امر صورت می‌گیرد. در زمان ورود به سامانه صفحه‌ای شامل کد ملی/شناسه ملی و کلمه عبور نمایش داده می‌شود. بعد از تکمیل اطلاعات و با ورود تصویر امنیتی (کد کپچا) موجود در فیلد مشخص شده روی گزینه ورود کلیک می‌شود.

بعد از این مرحله پیامکی شامل رمز یک بار مصرف برای شماره درج شده در سامانه ارسال می‌شود، رمز ارسالی باید در محل مشخص شده وارد شده و سپس شخص وارد صفحه کاربری مربوط به خود می‌شود.

در مرحله بعد باید با ورود به کارپوشه و انتخاب پرونده مالیاتی، در قسمت عضویت کارپوشه امکان تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای کاربر ایجاد می‌شود.

خلاصه مراحل ثبت نام در سامانه مودیان به این صورت است:

  1. ابتدا به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و وارد پروفایل خود می‌شوید.
  2. وارد داشبورد مالیاتی خود شده و در سمت چپ صفحه گزینه «عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه» را کلیک می‌کنید.
  3. بعد از انتخاب گزینه عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه زیر کادر نمایش سوال «آیا از عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه اطمینان دارید؟» روی گزینه تأیید کلیک کنید.
  4. در این مرحله پیام «کارپوشه شما در سامانه مودیان فعال شد و مشخصات کاربری به شماره همراه شما پیامک شد» ظاهر می‌شود.
  5. با ورود به صفحه ورودی سامانه مودیان و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد کارپوشه شده و نسبت به تکمیل عضویت خود در سامانه مودیان اقدام می‌کنید و در نهایت شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت می‌کنید.

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی شناسه‌ای است ۶ رقمی و به عنوان بخشی از شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب، در تمامی صورتحساب‌های فروش صادره درج می‌شود. این شناسه به صورت منحصر به فرد به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود.

چگونگی اتصال به سامانه مودیان

اتصال به سامانه مودیان مالیاتی شامل مراحل زیر می‌شود:

  • ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی
  • ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و ابزار پرداخت
  • اعلام و مشخص کردن حساب‌های بانکی تجاری
  • صدور و ارسال اطلاعات صورت حساب الکترونیکی سازمان
چگونگی اتصال به سامانه مودیان

مراحل تکمیل ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان

برای تکمیل ثبت نام و عضویت در سامانه مودیان نیاز است که مراحل زیر به ترتیب طی شود:

  • دریافت گواهی امضای دیجیتال از سایت www. gica. ir
  • استخراج کلید عمومی با نصب برنامه openssl
  • ورود به سامانه www. my. tax. gov. ir
  • ورود به کارپوشه
  • ورود به پرونده
  • ورود به بخش عضویت – شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی
  • انتخاب گزینه توسط مودی از منوی نحوه ارسال صورت حساب
  • کلید عمومی استخراج شده را در سایت وارد کنید.
  • تایید کد پستی و آدرس ثبت شده در سامانه
  • تعیین شعب مرتبط با شناسه یکتا-تخصیص ابزار پرداخت به شناسه یکتا -اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی
  • صدور شناسه یکتای مالیاتی (این شناسه یکی از مولفه‌های اصلی در ساختار کلی شماره منحصر به فرد مالیاتی است که در صورت حسابهای فروش مورد استفاده واقع می‌شود)

نرم افزار سامانه مودیان صدگان نیز راهکاری مناسب برای ارسال اطلاعات به این سامانه است. در صورت تمایل می‌توانید فرم دمو را تکمیل نمایید تا کارشناسان صدگان شما را راهنمایی نمایند.

مقالات مرتبط

مالیات قرارداد پیمانکاری

در دنیای کسب‌وکار امروز، شرکت‌های پیمانکاری نقش مهمی در اجرای

چک تضمینی چیست؟

چک تضمین شده از انواع رایج چک است که توسط

حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری نوعی از حسابداری است که شخصا برای شرکت‌های

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *