کدینگ حسابداری تولیدی

کدینگ حسابداری تولیدی از مباحث مهمی به شمار می‌آید که در حوزه امور مالی باید به آن توجه داشته باشیم. به طور کلی می‌توان بیان کرد که این فرایند موجب طبقه‌بندی و تفکیک کلیه حساب‌های مختلف خواهد شد. در حال حاضر این نوع طبقه‌بندی در حالت‌های مختلف قابل بهره‌برداری است و به همین دلیل می‌توان راهکارهای گوناگونی را در این زمینه مشاهده کرد.

کلیه شرکت‌های تولیدی باید نسبت به انتخاب روش مختص به خود در فرایند کدینگ اقدام کنند. بدون داشتن یک روش کدینگ مناسب نمی‌توان انتظار داشت که هزینه تمام شده محصولات مختلف به شکل مناسبی محاسبه گردد. با ما همراه باشید تا در این متن شما را با کدینگ بیشتر آشنا کنیم و اطلاعات مناسبی را در این زمینه به شما عزیزان ارائه نماییم.

ماهیت کلی کدینگ در حسابداری تولیدی

ماهیت کلی کدینگ در حسابداری

گفتیم که کدینگ حسابداری تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما پرسش مهمی که در این زمینه با آن مواجه هستیم مربوط به ماهیت کلی چنین امری خواهد بود. به طور کلی می‌توان بیان کرد که پیش از انجام هر نوع علمکرد حسابداری خاصی به منظور تکمیل حساب‌ها و همچنین اسناد گوناگون نیازمند یک شالوده خاص هستیم.

این شالوده مناسب باید به قدری پیشرفته باشد که بتوان به کمک آن بخش‌های مختلف موجود در یک چهارچوب مالی را تشخیص داده و آن‌ها را از هم تفکیک نمود. امروزه مدل‌های مختلفی از روش‌های چهارچوب‌بندی وجود دارد، ولی در حالت معمول همواره از کدینگ بهره گرفته می‌شود.

دلیل این امر را می‌توان به موارد مهمی همچون وجود سطوح اصلی در چنین چهارچوب‌هایی ارتباط داد. اگر کدینگ به شکل صحیح صورت بگیرد، می‌توان برای مدت‌های مدیدی نسبت به ارائه و وارد کردن اطلاعات حسابداری به شکل صحیح اطمینان خاطر داشت.

در واقع به همین دلیل است که امروزه پیش از آغاز به کار فرایند حسابداری چه در شرکت‌ها خرد و چه در شرکت‌های کلان از کدینگ بهره گرفته می‌شود. جالب آن است که کدینگ حسابداری تولیدی خود به چندین قسمت مختلف تقسیم‌بندی خواهد شد که هر یک از آن‌ها دارای ساختار منحصر به فرد خود هستند.

حساب کل

در کدینگ حسابداری تولیدی، حساب کل شامل مواردی مختلفی همچون صورت‌های مالی و همچنین اسناد مختلف است. حساب مربوط به صورت‌های مالی و اسناد مختلف معمولاً دارای یک کد چهار رقمی خواهد بود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در بسیاری از موارد، از این چهار رقم، دو رقم ابتدایی ثابت بوده و دو رقم بعدی متغیر است. در هر صورت حساب کل یکی از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به کدینگ حسابداری تولیدی است که باید به آن توجه داشت.

حساب مربوط به گروه

مورد دیگری که در رابطه با کدینگ حسابداری تولیدی باید به آن اشاره داشته باشیم، حساب گروه است. حساب گروه را می‌توان نخستین بخش از حسابداری کدینگ دانست دانست. این نوع حساب خود می‌تواند دارای زیرمجموعه‌های گوناگونی مانند دارایی‌های غیرنقدی و همچنین دارایی‌های نقدی باشد.

برخلاف حساب کل که یک کد چهار رقمی به آن تعلق می‌گیرد، حساب گروه دارای یک کد دو رقمی خواهد بود. انتخاب کد مذکور رابطه مستقیمی با چهارچوپ کلی کدینگ انتخاب شده دارد و هر شرکت‌ خاصی قوانین مختص به خود را در این زمینه تعیین خواد کرد.

حساب معین

پس از موارد فوق، نوبت به بررسی حساب معین در زمینه کدینگ حسابداری تولیدی می‌رسد. این نوع حساب دارای کدی پیچیده‌تر با تعداد ارقام بیشتر نسبت به حساب گروه و حساب کل است. دلیل این موضوع را می‌توان به ساختار خاص حساب معین ارتباط داد. این نوع حساب نهایی‌ترین سطح از حساب‌ها به شمار می‌آيد و به همین دلیل جهت نظارت کلی بر روی آن از یک کد شش رقمی ویژه تشکیل خواهد شد.

لزوم بهره‌گیری از این سیستم‌های خاص

شرکت‌هایی که در زمینه تولید محصولات و خدمات گوناگون مشغول به کار هستند معمولاً دارای روند حسابداری بسیاری ویژه‌ای خواهند بود. این روند ویژه بهره‌گیری از کدینگ حسابداری تولیدی را به یک امر کاملاً ضروری تبدیل می‌کند که به هیچ وجه نمی‌توان از آن چشم برداشت. بدون وجود کدینگ حسابداری تولیدی امکان مشخص کردن کلیه هزینه‌های تولید در جای به جای مراحل مدنظر وجود ندارد.

اگر سیستم کدینگ به شکل مناسبی ایجاد و پیاده‌سازی نشود، امکان هدررفت کلیه هزینه‌های تولیدی به شکل نامناسبی وجود خواهد داشت. به همین دلیل، امروزه در کلیه سیستم‌های پیشرفته حسابداری به طور ویژه نیاز به بهره‌گیری از سیستم‌های کدینگ حس می‌شود.

سیستم‌های مذکور به شکلی طراحی شده‌اند که واحد‌های تولیدی توانایی مشخص کردن حساب‌های شناور را در درون آن‌ها داشته باشند. این مورد برای کلیه شرکت‌های تولیدی خاصی که با طیف مختلفی از محصولات روبه‌رو هستند، اهمیت دارد. به کمک همین تکنیک ساده می‌توان مواد اولیه و کلیه هزینه‌های مربوط به آن‌ها را به طور کامل شناسایی و پیگیری کرد.

عدم وجود کدینگ حسابداری تولیدی منجر به ایجاد هرج و مرج بسیار زیادی در رابطه با همین موضوع خواهد شد. بنابراین، بهتر است به منظور جلوگیری از چنین بی‌نظمی خاصی، همواره به دنبال انتخاب بهترین گزینه ممکن، یعنی برگزیدن یک نرم افزار حسابداری مناسب باشیم.

مدل‌های مختلف کدینگ حسابداری تولیدی

مدل‌های مختلف کدینگ حسابداری تولیدی

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که در رابطه با کدینگ باید به آن اشاره کنیم، مدل‌های مختلف انجام چنین امر مهمی است. این تنوع به ما اجازه می‌دهد تا از بین حالت‌های گوناگون کدینگ به دنبال حالت خاصی باشیم که به طور کامل کلیه نیازهای ما را برطرف خواهد کرد.

شایان ذکر است که کدینگ حسابداری همواره نباید پیچیده باشد. در برخی از موارد، ساده بودن روند کدینگ به پیشرفت کلی روند حسابداری کمک خواهد کرد که خود یک امر ویژه محسوب می‌گردد. در ادامه به معرفی برخیس از مدل‌های مختلف کدینگ حسابداری به شکل تولیدی می‌پردازیم تا بتوانید ایده مناسبی در این زمینه به دست بیاورید.

وجهی

به طور کلی می‌توان گفت که روش وجهی پیچیده‌ترین روش مربوط به کدینگ حسابداری تولیدی به شمار می‌آيد. این روش یک حالت خاص از روند کدینگ است که بیشترین میزان دقت را به ما ارائه خواهد کرد. در بسیاری از موارد، انتخاب روش وجهی ممکن است برای برخی از حسابداران ناآشنا مشکلاتی را ایجاد کند.

روش حفظی

این روش از کدینگ حسابداری تولیدی بسیار ساده است و در آن از حروف گوناگون بهره گرفته می‌شود. در واقع باید گفت که در روش حفظی از ترکیب حروف اول هر حساب خاص،‌ یک کد ویژه به آن تعلق می‌گیرد.

روش توده‌ای

چنانچه دارای خط تولید گسترده‌ای هستید و در آن محصولات مختلفی تولید می‌شوند، باید به سراغ روش توده‌ای بروید. در این روش، هر یک از محصولات به شکل جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرند و کدینگ مختص به خود را دریافت خواهند کرد. روش توده‌ای در این شرایط کاملاً کارایی دارد و می‌توان آن را در دسته پرکاربردترین روش‌های موجود در این زمینه دانست.

سخن پایانی

امروزه کدینگ حسابداری تولیدی به یک امر فوق‌العاده ضروری تبدیل شده است. بدون بهره‌گیری از کدینگ امکان محاسبه موارد مختلفی من جلمه هزینه تمام شده برای شرکت‌های تولیدی وجود ندارد که خود یک ضعف اساسی به شمار می‌آید. خوشبختانه در حال حاضر امکان بهره‌گیری از تکنیک‌های گوناگونی در این زمینه وجود دارد که هر یک از آن‌ها دارای ساختار ویژه خود هستند.

از جمله اصلی‌ترین روش‌های مربوط به کدینگ حسابداری تولیدی می‌توانیم به موارد خاصی همچون حفظی، و یا روش وجهی اشاره کنیم. یک سیستم حسابداری ویژه همانند نرم افزار صدگان که دارای قابلیت کدینگ است به شما در این زمینه بیشترین یاری را می‌رساند تا خیال راحتی از بابت پیگیری کلیه حساب‌های کل و حساب‌های معین مدنظر خود داشته باشید.

مقالات مرتبط

مالیات قرارداد پیمانکاری

در دنیای کسب‌وکار امروز، شرکت‌های پیمانکاری نقش مهمی در اجرای

چک تضمینی چیست؟

چک تضمین شده از انواع رایج چک است که توسط

حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری نوعی از حسابداری است که شخصا برای شرکت‌های

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *