صورت جریان وجوه نقد چیست؟

صورت جریان وجوه نقد چیست؟

صورت جریان وجوه نقد را می‌توان از جمله مهم‌ترین مواردی دانست که در حوزه حسابداری و حسابرسی به آن توجه می‌شود. به طور کلی می‌توان بیان کرد که از صورت جریان وجوه نقد به منظور شناسایی کلیه تغییرات صورت گرفته در رابطه با کلیه دارایی‌ها استفاده می‌شود. به علت اهمیت بسیار بالای این صورت مذکور در زمان تهیه آن نهایت دقت به کار گرفته خواهد شد تا هیچ مشکلی از نظر جزئیات به وجود نیاید.

به شکل ساده، صورت جریان وجود نقد نشان‌دهنده آن است که یک شرکت به چه میزان وجوه نقد دارد و هر وجوه نقد به صورت کلی صرف چه موارد خاصی شده‌اند. شناخت و بررسی صورت جریان مربوط به وجود نقد یکی از مهم‌ترین مواردی است که حسابداران باید در رابطه با آن آشنایی کاملی داشته باشند. به طبع این صورت جریان با توجه به فعالیت کلی شرکت شما نسبت به سایر شرکت‌ها تفاوت‌های گوناگونی خواهد داشت.

این صورت جریان چه ماهیت خاصی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، صورت جریان وجوه نقد یک صورت مالی مهم به شمار می‌آید. این صورت نشان‌دهنده کلیه اطلاعات جانبی جریان وجوه نقد در یک موسسه مالی خاص است. صورت جریان مذکور مشخص می‌کند که وجود نقد شرکت‌های مختلف در چه حوزه‌های مختلفی به کار برده شده‌اند. حتی فعالیت‌های همچون سرمایه‌گذاری به کمک وجوه نقد نیز در این صورت به شکل کامل قابل مشاهده خواهد بود.

تفاوت‌های مختلفی بین صورت جریان وجوه نقد و صورت سود و زیان وجود دارد. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌هایی که در این رابطه باید به آن اشاره کنیم، ماهیت کلی هر یک از این موارد است. در حالی که صورت سود و زیان دارای یک مبنای تعهدی است، صورت جریان مربوط به وجوه نقد ماهیتی نقدی دارد. این موضوع موجب می‌شود تا افراد در هر لحظه بتوانند به شکل دلخواه نسبت به مشاهده میزان جریان وجود نقد مدنظر خود اقدام کنند.

 صورت‌های سود و زیان به دلیل همین ماهیت خاص خود نمی‌توانند مواردی همچون میزان سود خالص جریان نقد را به شکل مناسب در اختیار شما بگذارند. در واقع امکان دارد که شرکت شما به فعالیت سودآور خود ادامه دهد و در حال رشد مالی باشد، اما از نظر میزان وجود نقد با مشکلات مختلفی روبه‌رو شوید. اینجاست که صورت مالی خاصی همانند صورت جریان وجود نقد به کمک شما می‌آید و مشکل مذبور را به طور کامل حل خواهد کرد.

مورد دیگری که در رابطه با صورت جریان وجوه نقد باید به آن اشاره کنیم، ضرورت تهیه این صورت برای کلیه شرکت‌های بورسی است. در واقع هر شرکت خاصی که در بورس کشورمان مشغول به فعالیت است باید نسبت به تهیه صورت جریان وجود نقد مختص به خود اقدام کند.

اصلی‌ترین کاربردهای مربوط به این صورت چه چیزی است؟

حال که با ماهیت کلی این صورت آشنا شده‌ایم بیایید در مورد کاربردهای آن نیز با شما عزیزان سخن بگوییم. نخستین کاربرد مهمی که در رابطه با این صورت می‌توان به آن اشاره کرد، تشخیص نحوه عملکرد کلی سازمان‌های گوناگون است. این صورت حساب به ما نمایش می‌دهد که یک سازمان به خصوص در طول یک دوره مالی ویژه به چه شکلی عمل کرده و میزان وجوه نقد خود را چگونه به کار برده است. این مورد برای سازمان‌های عریض و طویل که مواردی همچون کسب سود مناسب در آن‌ها ضرورت دارد، دارای اهمیت خواهد بود.

مورد دیگری که در رابطه با کاربرد‌های مربوط به صورت جریان وجوه نقد باید از آن نام برد، اندازه‌گیری کردن میزان انعطاف‌پذیری مالی سازمان یا شرکت مربوطه است. انعطاف‌پذیری مناسب یک شرکت و سازمان در شرایط اقتصادی حال حاضر یکی از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌آيد که باید به آن توجه داشته باشیم. از صورت جریان وجوه نقد می‌توان به منظور تشخیص جریان وجوه نقد آتی نیز بهره برد که خود یک مزیت بی‌نظیر شناخته می‌شود.

اگر قصد شناخت میزان قدرت کلی سازمان در زمینه گردش وجوه نقد هستید، صورت جریان وجوه نقد تنها گزینه‌ای است که به شما یاری می‌رساند. در واقع این امر خود از ویژه‌ترین گزینه‌هایی محسوب می‌گردد که موجب به وجود آمدن ماهیتی با نام صورت جریان وجوه نقد شد. بدون داشتن صورت مدنظر امکان بررسی کلیه رخدادهای غیرنقدی در زمینه‌های گوناگونی همچون سرمایه‌گذاری خارجی و یا تأمین مالی نیز از بین می‌رود. حتی برای شناسایی توان یا عدم توان پرداخت سود سهام نیز به صورت مربوط به جریان وجود نقد نیاز داریم.

دسته‌بندی مربوط به صورت جریان وجوه نقد

همانند هر صورت مالی خاص دیگری، صورت جریان وجوه نقد نیز در دسته‌بندی‌های گوناگونی قابل بررسی است. اگر می‌پرسید دلیل اصلی وجود این دسته‌بندی‌های مختلف چیست؟ باید به استانداردهای بین‌المللی حسابداری اشاره کنیم.

این استاندارها که با نام IFRS نیز شناخته می‌شوند اصلی‌‌ترین تعیین‌کننده انواع صورت‌های مالی از جمله صورت جریان وجوه نقد هستند. با توجه به این مورد، می‌توان بیان کرد صورت جریان مربوط به صورت جریان وجود نقد در حال حاضر به سه قسمت اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای اهمیت مختص به خود هستند. این سه دسته اصلی عبارت‌اند از:

  • صورت جریان مربوط به کلیه عملیات‌های خاص شرکت
  • صورت جریان مربوط به فعالیت‌هایی که می‌توان آن ها را در رسته سرمایه‌گذاری قرار داد.
  • صورت جریان مربوط به کلیه فعالیت‌هایی که در آن‌ها نسبت به تأمین مالی شرکت اقدام شده است.

نباید فراموش کرد که این نوع دسته‌بندی یک دسته‌بندی بین‌المللی به شمار می‌آيد، بنابراین از آن در شرکت‌های مختلف جهانی نیز استفاده می‌شود. در واقع شرکت‌های دارای ماهیت بین‌المللی نیز صورت جریان وجوه نقد را به شکل منظم ارائه می‌کنند. این کار موجب خواهد شد تا مدیریت شرکت بتواند روند مدیریت کلیه وجوه نقد را به شکل کامل تحت نظر خود در بیاورد.

چه مواردی در صورت جریان وجوه نقد قابل مشاهده هستند؟

گزینه دیگری که در رابطه با مبحث صورت جریان وجوه نقد باید در مورد آن صحبت کنیم، مواردی است که در این صورت جریان‌ها ارائه می‌شوند. در صورت جریان مربوط به وجود نقد می‌توان موارد مختلفی را مشاهده کرد که هر یک به نحوی به ارزیابی کلی وضعیت وجود نقد کمک می‌کنند.

از جمله این موارد باید به پارامترهای خاصی همچون مبادلات غیرنقدی شرکت، کلیه رخدادهای مربوط به تأمین مالی شرکت، روند تعیین مالیات بر درآمد و همچنین میزان بازده سرمایه‌گذاری اشاره کرد. در واقع می‌توان بیان کرد که این موارد اصلی‌ترین پارامترهای تعیین‌کننده کلیه ارقام موجود در صورت جریان وجوه نقد به شمار می‌آيند. از این جهت، ارزیابی و تعیین کردن هر یک از آن‌ها به شکل صحیح، به صورت مستقیم بر روی صورت جریان وجوه نقد مدنظر شما اثر می‌گذارد.

سخن پایانی

در این متن تلاش کردیم تا شما را به طور کامل با صورت جریان وجوه نقد به طور کامل آشنا کنیم. به طور کلی می‌توان بیان کرد که این صورت، یکی از مهم‌ترین صورت‌های مالی به شمار می‌آيد. صورت مذکور به ما نشان می‌دهد که میزان وجوه نقد یک شرکت در بازه زمانی مدنظر ما به چه منظور و در چه مواردی خاصی مصرف شده‌اند.

این صورت به دلیل اهمیت بسیار بالایی که دارد همواره باید با دقت بسیار زیادی تهیه گردد. از جمله مهم‌ترین مواردی که در این زمینه به کلیه شرکت‌ها یاری می‌رساند، بهره‌گیری از یک نرم‌افزار مناسب در حوزه حسابداری به شمار می‌آيد. با انتخاب نرم افزار صدگان می‌توانید خیال راحتی از بابت تهیه صورت وجوه جریان نقد به بهترین شکل ممکن داشته باشید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرد تا به کلیه پرسش‌های شما پاسخ دهند.

مقالات مرتبط

مالیات قرارداد پیمانکاری

در دنیای کسب‌وکار امروز، شرکت‌های پیمانکاری نقش مهمی در اجرای

چک تضمینی چیست؟

چک تضمین شده از انواع رایج چک است که توسط

حسابداری پیمانکاری چیست؟

حسابداری پیمانکاری نوعی از حسابداری است که شخصا برای شرکت‌های

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *